Att studera på avancerad nivå på Högskolan känns fantastiskt. För mig som har dyslexi så har det varit långt från en självklarhet att det ens skulle gå att plugga på den nivån jag är på nu med mitt handikapp.
Men med Fil. kandidatexamen i Folkhälsovetenskap och på väg mot Magister och Master så vet jag att jag klarar det.
Jag vet att med dyslexi kan man ändå studera på Högskolan och ta Examen efter Examen.
Det är inte lätt, det är mycket, mycket svårare för mig än för många andra, men med VG i flera kurser så vet jag att jag hör hemma i den akademiska världen.
Visst har jag mött idioter som satt käppar i hjulet och försökt stoppa mig bara för att jag har ett handikapp. Men dem lät jag inte stoppa mig. För forcera hinder är också något jag lärt mig som dyslektiker.
Jag känner att min utbildning som Hälsocoach på Högskolan Skövde och min Ledarskap & coaching kurs på Högskolan Dalarna har givit mig bredd, redskap och samtalsmetoder som gör att jag kan hjälpa människor i div situationer.
Sedan psykologi kursen och psykiatri kurserna plus socialpsykologin ger insikt i vad det är som händer och hur man kan lösa det med metoder och varför vissa metoder passar bättre i vissa lägen än andra.
Sedan klivet till folkhälsa, att studera tvärvetenskapligt samhällsstrukturens, arbetslivets, miljöns och vårdsystemets betydelse för befolkningens hälsa, och titta på hälso- och sjukvårdens effektivitet, även se på olika hälsopolitiska åtgärders effekter, också se på folkhälsoarbetarens inverkan på samhället och olika befolkningsgrupper, är så intressant för mig.
Beskrivning av Folkhälsovetenskap:
Folkhälsovetenskap är både ett vetenskapligt område och ett praktiskt fält, där kunskapen baseras på flera vetenskapliga områden som biologi, medicin, fysiologi, sociologi, psykologi, pedagogik m.m Epidemiologi är en viktig del inom folkhälsovetenskapen, när man studerar hälsoproblemens förekomst och dess orsak i befolkningen. I den delen ingår även risker, riskbeteenden och förebyggande insatser.. Man kan säga att vi studerar hälsotillståndet och dess förändringar och fördelning i befolkningen och de faktorer som inverkar, plus hur man påverkar hälsoutvecklingen och samhällsklyftorna i form av hur hälsan är i olika grupper. Det handlar om livsvillkorens, levnadsvanornas, miljöns, samhällsstrukturens och hälsosystemets betydelse för hälsoutvecklingen. Man kan säga att kunskaper och kompetens skapas för hälsofrämjande arbete och förebyggande av sjukdom, skada och för kritisk värdering av effekter och olika åtgärder.
Vad är en Folkhälsovetare?
Folkhälsovetenskap handlar om befolkningens hälsa på lokal, nationell och internationell nivå, fokus är lagt på faktorer som styr hälsoutvecklingen i vårt samhälle, allt från social ekonomiska och sociala skillnader som ger ojämlikhet och fattigdom, etnicitet, könsrelaterade skillnader och livsstils relaterade, miljö, områdes relaterade problem, allt från miljön till hälso- och sjukvårdens organisation. Fokus ligger också på globala och mångkulturella frågor.
Folkhälsovetenskap handlar om befolkningens hälsa på lokal, nationell och internationell nivå, fokus är lagt på faktorer som styr hälsoutvecklingen i vårt samhälle, allt från social ekonomiska och sociala skillnader som ger ojämlikhet och fattigdom, etnicitet, könsrelaterade skillnader och livsstils relaterade, miljö, områdes relaterade problem, allt från miljön till hälso- och sjukvårdens organisation. Fokus ligger också på globala och mångkulturella frågor.
En Folkhälsovetare ska kunna initiera, planera, leda, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande insatser inom samhälls- organisations- grupp- och individnivå inom privata företag, organisationer, kommuner och landsting. Folkhälsovetenskap handlar om att analysera och påverka faktorer som bestämmer människans hälsa. Målet är att skapa förutsättningar för att människor ska må bra både fysiskt och psykiskt.
Folkhälsovetenskapen en mångvetenskaplig gren som ger en unik förståelse för hur det är möjligt att förebygga sjukdom och skapa hälsa i samhället.
Folkhälsovetarens arbete leder till hälsovinster både för individer och samhället. Med sin kunskapsbredd kan man välja att arbeta med förebyggande, hälsofrämjande frågor på så väl lokal, nationell som på internationell nivå.
En folkhälsovetare är oftast en samordnare och har en pådrivande roll i ett team. Den arbetar ofta med kartläggande arbete, planerar åtgärder och resurser samt genomför och utvärderar hälsofrämjande aktiviteter.
- Arbetet som folkhälsovetare handlar om att förebygga sjukdomar och skador och att främja hälsa och livskvalitet. Den folkhälsovetenskapliga utbildningen förbereder för en mängd olika arbetsuppgifter inom internationellt biståndsarbete, företagshälsovård, egen konsultverksamhet, kommunernas folkhälsoarbete, landstingens hälso- och sjukvård, forskning och undervisning. De samarbetar med politiker, organisationer, myndigheter och företagsledare.
- Folkhälsovetare kan arbeta på kommuner och landsting, där de planerar hur de kan få invånarna friskare. De gör även stor nytta i biståndsprojekt, där det är livsviktigt för många att pengarna används till rätt sorts insatser. Folkhälsovetare finns också på många myndigheter som planerar för hela landet. Det gäller myndigheter som till exempel Livsmedelsverket, Socialstyrelsen och Folkhälsoinstitutet.
- Folkhälsoforskare, lektor i folkhälsovetenskap är andra tänkbara yrkes möjligheter.
Ok, vad är Hälsa?
Det är faktiskt en bra fråga men den är inte enkel.Men här kommer lite tankar om hälsa:
Hälsa:
Hälsovärde begrepp:
Långt liv, Friskt liv, Rikt liv, Jämlikt liv (Ur boken Grundläggande folkhälsovetenskap av Pellmer & Wramner, 2007).
Hälsovärde begrepp:
Långt liv, Friskt liv, Rikt liv, Jämlikt liv (Ur boken Grundläggande folkhälsovetenskap av Pellmer & Wramner, 2007).
Hälsa kan beskrivas på följande vis:
” Begreppet hälsa menas ett jämviktstillstånd av fysiskt, psykiskt, emotionellt, socialt och andligt välmående, vilket både är en resurs och en förutsättning för mänskligt liv ”
(Ur boken: Hälsovägledning, från ord till tanke till handledning av Kostenius & Lindqvist, 2006).
” Begreppet hälsa menas ett jämviktstillstånd av fysiskt, psykiskt, emotionellt, socialt och andligt välmående, vilket både är en resurs och en förutsättning för mänskligt liv ”
(Ur boken: Hälsovägledning, från ord till tanke till handledning av Kostenius & Lindqvist, 2006).
Hälsodefinition enligt WHO:s konstitution från 1948:
”Hälsa är ett tillstånd av fullständig fysisk, psykisk och socialt välbefinnande och ej blotta frånvaron av sjukdom eller handikapp” (Ur boken Grundläggande folkhälsovetenskap av Pellmer & Wramner, 2007).
”Hälsa är ett tillstånd av fullständig fysisk, psykisk och socialt välbefinnande och ej blotta frånvaron av sjukdom eller handikapp” (Ur boken Grundläggande folkhälsovetenskap av Pellmer & Wramner, 2007).
Tycker dem är rätt bra beskrivningar.
Sedan finns det dem som ser Hälsa som en resurs i vardagslivet, inte livets mål. Eller som en process. Man kan se det som att hälsa skapas i rörelse i relationen mellan individen, omgivningen och samhället. Men oavsett hur man ser på Hälsa så är det något vi alla berörs av förr eller senare, något som berör oss var dag. Något som är viktigt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar